Dac a Ráday utcában - Netregény 10.

10. fejezet: 2009.04.04.
Bár a BPIX építészeti kivitelezésével kapcsolatban még mindig nem sok látszik (a tervek egyeztetése, a kivitelezők leszerződése zajlik), az élet forr a virtuális BPIX-ben.
Elkészült a honlapja (www.bpix.hu), valamint mi, az Artoris Műterem tagjai meghirdettük benne kampányunkat a digitális festészet elismertetéséért.
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a digitális festészet, ezér eleve elítélik. Pedig a digitális festmény a hagyományos festészet egy forradalmian új technika igénybevételével megvalósuló módja, nem irányzat, nem stílus, hanem bármely irányzatban vagy stílusban, de a hagyományos ecset és olajfesték helyett digitális segédeszközökkel, azaz új technikával létrehozott műalkotás. A hagyományos festészethez hasonlóan a festőművész itt is kézi munkával, de ecset helyett digitális ecsettel, vászon helyett digitalizáló táblára, az olaj vagy akrylfesték helyett a tintasugaras nyomtatóban lévő speciális tintával veti vászonra az alkotását. Hogyan készül a digitális festmény: Ugyanúgy mint a hagyományos technikát alkalmazó festészetben az alkotó festhet modell alapján, festmény után, vagy akár csak a képzelete után. Azaz a festőművész digitális ecsettel alkotja meg a művet egy digitalizáló táblán, és amit manuálisan megalkot, az speciális grafikai szoftver segítségével egyből a számítógép memóriájába kerül. Amit alkot, azaz a festmény vagy közvetlenül a digitalizáló táblán (digitalizáló monitor), vagy a számítógép monitorján jelenik meg. Hogy az alkotás kézzel fogható legyen, a festményt ki kell nyomtatni egy RIP szoftver és egy nyomtató segítségével vászonra. Ezt egy speciális nyomtatóval lehet megtenni, amely a festményt tintafröcsköléses eljárással a festővászonra nyomtatja ki a számítógép memóriájából. Ezt a vászonra nyomtatási technológiát hívják giclée technológiának. (tintafröcsköléses eljárás, mint ahogy a francia szó is erre utal). Az elkészült giclée a hagyományos festményekhez hasonló módon kerülhet keretezésre. Lehet vakkeretre feszíteni, majd díszítő keretbe illeszteni, de a vásznat fel is lehet falemezre, vagy habkartonra kasírozni, így keret nélkül is felfüggeszthető a festmény. A számítógépes technika miatt akár több egymással megegyező példány, másolat is előállítható a festményekből, de ezzel sok művész nem él, hanem csak egy példányban nyomtatja ki az alkotását. A művész dönthet úgy is, hogy alkotását meghatározott számú másolatban, azaz meghatározott példányszám nyomtatja ki. (Ez az úgynevezett zárt sorozat.) De van művész, aki előre meg nem határozott, azaz korlátlan számban fog az alkotásából másolatot készíteni. (Ez az úgy nevezett nyílt sorozat.)
A digitális festészeti technika alkalmazásának rengeteg előnye van a hagyományos festészettel szemben:
Az alkotó folyamatosan fejlesztheti tehetségét: A digitális alkotás lehetővé teszi, hogy az alkotások bármeddig továbbfejleszthetőek legyenek, egymás vázlatául szolgáljanak. Könnyen lehetővé teszi a művész számára, hogy új irányzatokban, stílusokban is kipróbálja magát.
Minden eddiginél nagyobb, nemzetközi bemutatkozási lehetőséget ad: A digitális festmények kiállításhoz csak számítógép kell, és az internet segítségével minden eddiginél nagyobb kiállítótérben mutathatók be az alkotások.
Lehetővé teszi a nemzetközi kiállításokon, versenyeken való részvételt: Lehetővé válik a nemzetközi rendezvényeken való megjelenés, az alkotók művei olyan helyre is eljuthatnak, ahová egyébként a hagyományos festményeket eljuttatni csak nagyon költséges lenne egy kiállításra. A festmény elektronikusan juttatható el a kiállítás helyszínére, ahol a giclée technikának köszönhetően kinyomtatható a művész eredeti elképzelésének megfelelően.
Nem időigényes: A digitális festészeti technika alkalmazása gyorsabb, mint a hagyományos festési technikák. Míg akár egy kisebb festmény megfestése olajfestési technikával akár több hetet vagy akár hosszabb időt is igényel a technológia és az alkalmazott alapanyagok miatt, addig egy digitális festmény elkészítéséhez csak néhány napra van szükség, természetesen a művész felkészültségének és tehetségének függvényében. Így az alkotó az idejét a szellemi alkotás megteremtésére, nem pedig a fizikai kivitelezésre fordítja.
Kis anyagköltségű: A digitális festmények előállításához nincs szükség drága alapanyagokra, festékekre, amíg kinyomtatásra nem kerül az alkotás, a festmények tárolásának helyigénye is csak annyi, ahol a számítógép elfér, olyan alkotók is megengedhetik maguknak, akiknek nem áll rendelkezésére a megfelelő infrastruktúra, hely, műterem.
Segít a modern technikák, az informatika befogadásában: A számítógép előtt ülő alkotó az informatika „jó oldalát”, a kreativitás lehetőségét, a művészi alkotás létrehozását, önmaga megvalósítását élvezheti, de mindamellett a digitális írástudása is fejlődik.
Több másolat is készülhet ugyanarról az alkotásról: A számítógépes technika miatt akár több, tökéletesen ugyanolyan példány is készülhet ugyanabból a festményből.
Tehát mi úgy gondoljuk, hogy a fentiek miatt a digitális fetészet népszerűsítése fontos dolog, ezért megszületett a felhívás. A felhívás megjelent a BPIX honlapon és a közeljövőben több helyen is találkozhatnak még vele. Leghamarabb itt:
Kampány a digitális festészet elismertetéséért
Mi, az Artoris Műterem tagjai hiszünk abban, hogy a tehetséges magyar alkotók digitális festményei ugyanolyan világkarriert futhatnak be mint Andy Warhol vagy Robert Rauschenberg modern alkotásai. A műalkotás értékét nem az alkalmazott technika vagy a művész lakhelye, hanem az alkotásban rejlő művészi érték kell, hogy meghatározza.
Célunk a digitális festészet megismertetése és elismertetése Magyarországon is, annak tudatosítása, hogy a digitális technika nem cél, hanem eszköz a műalkotás létrehozása során. Ennek elérése érdekében bemutatni és népszerűsíteni kívánjuk a digitális eszközökkel történő festést, törekszünk arra, hogy a mai nemzedék képzőművészei a digitális technikát művészi önkifejezésük során bátran alkalmazzák.
A fentieket nem az elvek szintjén, hanem gyakorlati lépésekkel valósítjuk meg:
* Létrehozzuk a Digital Art Catalogue önkéntes nyilvános digitálisfestmény-katalógust, ahová a művészek a digitális alapokon készült festményeiket regisztrálhatják, ezzel szerzői jogaikat tanúsíthatják harmadik fél előtt.
* Versenyeket hirdetünk a digitális alapokon alkotó festőművészek számára, ezzel mércét állítva az alkotóknak, és irányt mutatva a téma iránt érdeklődő befektetők számára.
* Létrehozzuk a BPIX kiállítótermet, ahol a digitális alapokon alkotó festőművészek méltó körülmények között bemutatkozhatnak, alkotásaikkal megjelenhetnek az érdeklődő nyilvánosság előtt.
* Szakmai fórumot alakítunk ki, ahol a digitális alapokon alkotó festőművészek eszmét cserélhetnek, tájékozódhatnak a kapcsolódó technikai fejlesztésekről, szakszerű támogatást kapnak műalkotásaik materializálásához és értékesítéséhez.
* Létrehozzuk a digitális festészetet támogatók virtuális klubját, a BPIX Klubot azon művészekből és művészetet pártolókból, akik az alábbiakban megfogalmazott elveinkkel egyetértenek:
- A magyar digitális festőművészetnek van jövője, ennek érdekében a digitális festészetet minnél szélesebb körben meg kell ismertetni és népszerűsíteni.
- A digitális alapokon festő alkotók által létrehozott alkotások ugyanolyan komoly művészeti értéket képviselnek, mint a hagyományos módon festett alkotások.
- A digitális festmények a hagyományos módon előállított festményekhez hasonlóan szerzői jogvédelem alá esnek, ezért a jogok megszerzése nélküli másolásuk plágium.
- A digitális alapokon festő művészeknek joguk van megélni alkotásaik értékesítéséből, így alkotásaikat senki sem sokszorosíthatja, nyomtathatja ki térítés nélkül.


Jelentkezés a BPIX Klubba itt!
Kérjük, amennyiben egyetért célkitűzéseinkkel és a továbbiakban tájékoztatást kíván kapni programjainkról, lépjen be a BPIX Klubba (tagsági díj nincs):
e-mail: info@bpix.hu

.

Nincsenek megjegyzések: